Heb jij ook een goed idee?

On-gesteld

Menstruatie armoede komt nog steeds voor in Nederland. Zo hebben 1 op de 10 mensen geen geld om menstruatieproducten aan te schaffen omdat het gewoon te veel geld kost. Hierdoor zijn ze sneller geneigd om niet naar school of werk te gaan omdat ze bang zijn door te lekken. Dit is natuurlijk niet oké want we kiezen er niet voor om te menstrueren. Daarom willen wij de bewoners van Delft bewust van maken met On-gesteld.

Wat is on-gesteld?

Inzamelingsactie 

On-gesteld was een grote inzamelingsactie waar wij menstruatieproducten gingen verzamelen. En zijn we dus opzoek gegaan naar bedrijven die ons menstruatie producten wilden afstaan. We zijn gelukkig met aardig wat tassen menstruatie producten thuis gekomen.

Sponsoren

We gingen op zoek naar bedrijven die menstruatieproducten verkopen als sponsoren. Denk aan: de Kruidvat, Etos en andere drogisterijen, maar ook supermarkten zoals de Jumbo en Albert Heijn

Uiteindelijk hebben wij van de apotheek De Salamander op het marktplein maandverband gesponsord gekregen. Deze hebben we gebruikt bij de flyer actie en hebben we op de flyers geplakt om deze aan mensen mee te geven.

Ook de Jumbo op het Bastiaansplein heeft ons een bedrag gesponsord om er menstruatieproducten van te halen in hun winkel. Deze hebben we daarna ook gebruikt voor onze bewustwordingscampagne.

Bewustwordingscampagne 

Een belangrijk onderdeel van On-gesteld is de bewustwordingscampagne. Hiervoor maakten we de aansprekende flyers die écht een boodschap overbrengen. Deze flyers gingen wij uitgeven op een drukke, publieke locatie om zo menstruatie armoede onder de aandacht te brengen bij zoveel mogelijk mensen. 

De plekken waar we dit hebben gedaan in Delft was het marktplein.

Waarom?

Zoals eerder benoemd, kiezen we er niet zelf voor om te menstrueren. Wij zijn ervan overtuigd dat menstruatieproducten beschikbaar moeten zijn voor iedereen die dit nodig heeft. Daarnaast wilden wij een bewustwording creëren en zorgen dat meer mensen wisten van dit nog niet zo bekende probleem.

Door wie

On-gesteld is verzonnen door de stagiaires van STAD Delft, deze groep bestaat uit Nikki, Kim en Noa. STAD staat voor Stichting Talent and Dreams omdat wij helpen jongeren hun dromen waar te maken. Als jongeren met een tof idee voor een project naar ons toe komen, helpen wij hen dit uit te voeren.

Uitvoering 

Uiteindelijk hebben we de de flyers verspreid onder de bewoners van Delft door op het marktplein te gaan staan. Hierdoor hebben we ook mensen bereikt die er helemaal niks vanaf wisten en na dat ze een flyer van ons kregen met elkaar in gesprek gingen. Dat vonden we mooi om te zien want dat was ook ons doel met de flyers. Kortom met On-gesteld hebben we dus goed de boodschap kunnen overbrengen.

Hier een link naar de aftermovie van On-gesteld! : https://www.instagram.com/reel/C1rnQvyu5M0/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==

Thema: Armoede