Heb jij ook een goed idee?

Geen Gezeik

Social media, je ontkomt er tegenwoordig niet meer aan. Iedereen heeft het en is er zeker een aantal keer per dag op te vinden. Over het algemeen is social media een platform waar veel vakantiekiekjes op gepost worden en waar iedereen zijn beste leven leeft. Toch kleeft er ook een groot nadeel aan social media. Er wordt namelijk veel op gepest.

Er bestaan Facebookgroepen waar met diepe afgunst gesproken wordt over bepaalde onderwerpen en mensen. Ook op TikTok vliegen de haatcomments te pas en te onpas om je oren. Dit kan zo niet langer!

Oma Reageert
Met de campagne Geen Gezeik willen Lisa, Yfke, Joey en Bloeme iets doen aan de constante stroom aan onnodige haatcomments online. Om bewustwording omtrent dit maatschappelijke probleem te creëren maakten zij de film Oma Reageert. In de film komen wijze ouderen (oma’s) in beeld die verschillende negatieve comments van social media (Facebook & TikTok) voorlezen. Op een humorvolle manier hebben de oma’s vervolgens op de comments gereageerd: wat had de hater eigenlijk beter kunnen zeggen? Kleine sneak peeks van de gesprekken zijn online gedeeld om op deze manier ook via Instagram en TikTok zo veel mogelijk jongeren te bereiken.

Première!
Op 9 november ging Oma Reageert tijdens een speciale avond in de Bibliotheek Gooi en Meer in Bussum in première. Na de filmpremière volgde een gesprek met de makers van Oma Reageert. De avond werd afgesloten met een inspirerende en informerende talk over het onderwerp (online) pesten gegeven door Karen, pestcoördinator op het Willem de Zwijger College in Bussum. Door de aangescherpte coronamaatregelen moest helaas het aantal bezoekers verlaagd worden. Om toch zo veel mogelijk jongeren te bereiken werd de gehele avond live gestreamed via Instagram. De stream was een groot succes: meer dan 40 mensen schakelden in en stelden scherpe vragen.

Grote dank aan Willie, Tiny, Marjo en Jeannette voor jullie ongezouten meningen, Karen voor de inspirerende presentatie en Drukzo en Bibliotheek Gooi en Meer voor de sponsoring.

Thema: Samen Sociaal Online
Resultaat: Campagne om meer bewustwording rondom online normen en gedrag te creëren
Fase: Afgerond