Heb jij ook een goed idee?

Fans Week

Het project Fans week, een anagram voor “Fake news”. Tijdens dit project hebben de jongeren: Andre, Shakira, Jethro en Sem een sociaal experiment uitgevoerd onder jongeren. Met als einddoel: jongeren bewust maken van het feit dat wat je (online) leest/ziet niet altijd waar is.

Fake News
Tijdens dit project is er een sociaal experiment uitgevoerd onder jongeren, met als einddoel: jongeren bewust maken van het feit dat wat je (online) leest/ziet niet altijd waar is. Bij dit sociaal experiment hebben ze jongeren laten geloven in fake news, zodat zij zich er bewust van worden dat zij ook vatbaar zijn voor fake news. Daarnaast geeft dit project ook goed weer hoe makkelijk het is om fake news te creëren en te verspreiden.

Fansweek
Door middel van gefotoshopte afbeeldingen bij Adidas, video’s die zij hebben opgenomen bij een première en posts op social media accounts hebben Sem, Jethro, Shakira en André een groot aantal personen laten geloven dat zij een evenement hebben opgezet. Fans week was een fake evenement waar influencers tijdens een live podcast praten over fake nieuws. Jongeren besteden merendeels van hun tijd op social media en ontvangen dus veel prikkels vanuit deze hoek. Door influencers te laten spreken over hun ervaringen met fake news en scams op social media, hoopten ze jongeren hierop voor te bereiden en goed te informeren over dit onderwerp. Zodat zij hier op de juiste manier mee om kunnen gaan.

Netwerk
Het event hebben André, Shakira, Jethro en Sem gepromoot door gebruik te maken van social media. Zij zien en ervaren dat veel jongeren om hun heen veel gebruik maken van social media om met elkaar te communiceren. Zij hebben een link bij de stories en posts geplaatst zodat jongeren zich online konden aanmelden. Hierdoor konden zij zelf nagaan wie zich had aangemeld en stuurden vervolgens een vragenlijst over hun ervaringen met nep nieuws en cybercrime. Zie het eindresultaat in de korte docu op deze pagina.

Hou onze Insta in de gaten voor updates. Zie hier ook onze toffe nieuwe promovideo.

Thema: Samen Sociaal Online
Resultaat: Sociaal Experiment rondom fake news
Fase: Afgerond