Hèt Kinderfestival
Het Kinderfestival zorgde donderdag 30 augustus voor een Buurtcentrum de Tulp in het Rozenprieel vol met hele blije kids! Negen kinderen hadden namelijk keihard gewerkt om die dag hun eigen festival neer te zetten. Hèt Kinderfestival, waar het draaide om de kinderen en ouders op de achtergrond welkom waren.
Meet the Kids
Het festival werd georganiseerd door een groep van negen kinderen in de leeftijd van zes t/m elf jaar. Deze kanjers van kinderen ondernemen, onder begeleiding van Thijs de Laat, al enkele zomervakanties een week lang verschillende uitjes met elkaar. Ze gaan op bezoek bij ondernemers, bedrijven en mensen met een passie. Dit jaar worden zij zelf de ondernemer, onder begeleiding van STAD!
De voorbereiding. Dag 1, Friethoes
Om het festival tot een succes te maken ging de groep van negen aan de slag! Van idee tot uitvoering, in drie dagen tijd werkten ze toe naar het eindresultaat. Ook dit jaar bezochten ze verschillende ondernemingen, ditmaal ondernemingen die relevant waren voor het festival. De maandag begon met een brainstorm voor de naam van het festival en het programma bedenken. In de middag werd de eerste organisatie bezocht: Friethoes! Want uiteraard moesten er frietjes op het festival komen. De kids kregen een rondleiding door de frietfabriek, hebben de friet geproefd en wilden wel dat Friethoes op hun festival kwam voor de catering. Dat hebben ze supergoed geregeld, Friethoes vond het zo stoer van de kids, dat ze besloten als Karma klus op het festival te staan waar ze gratis friet uitdeelden!
Dag 2 & 3, Wereldmuziekschool & Frans Hals Museum
De dinsdag hebben de kinderen in groepjes het programma verder uitgewerkt. Tot in de puntjes is alles uitgedacht en voorbereid. In de middag deden ze muzikale inspiratie op door bij de Wereldmuziekschool een workshop saxofoon en kazoo te volgen! Terwijl de kleinsten trommelden op de kazoo, bliezen de oudsten erop los op de saxofoon. De goede energie spetterde er vanaf, de kids wilden helemaal niet stoppen die dinsdag! Toen ze hoorden dat de flyer al af was wilden ze die graag meteen verspreiden.. Gelukkig konden ze dat woensdag lekker doen, eindelijk mochten ze hun eigen flyer uitdelen om hun festival te promoten. Steve Jonk was zo cool om die supervette flyer voor ze te ontwerpen. De kids waren precies op tijd klaar met flyeren voor de workshop schilderen in het Frans Hals museum. Kunst kan op een festival natuurlijk niet ontbreken. Na een korte inspirerende rondleiding door het Frans Hals, gingen ze zelf aan de slag. Zelfportretten schilderen op een grote behangrol. Op het festival zelf konden de bezoekers zichzelf daar ook bij schilderen!
Het Kinderfestival
Op het festival was superveel te doen! Twee meiden maakten zelf armbandjes die ze verkochten voor het goede doel ‘Warchild‘. Iedereen mocht zelf weten hoeveel ze voor een armbandje gaven, dat geld ging allemaal naar Warchild. Zo hoopten de meiden 20 euro op te halen. Ze hebben zichzelf overtroffen met een opgehaald bedrag van 41,40 euro! Verder ging het om voetballen, springen op het springkussen, polaroidfoto’s laten maken bij de photobooth en zelf slijm maken! Van 14.00 tot 15.00 uur was er wel iets heel spannends binnen: je kon daar reptielen aaien! Zo stonden opeens heel wat kinderen met een levende grote slang om hun nek! Natuurlijk allemaal onder professionele begeleiding. Van de frietjes was iedereen de hele dag door aan het smullen. Cafetaria het Trefpunt Lin kwam nog verkoelende ijsjes brengen, want het was een hele mooie zonnige dag. Aan het einde van de dag liepen er negen hele blije, trotse kinderen rond. Ze hebben een supervet festival neergezet waar heel veel andere kids blij door zijn! De organisatoren vierden nog een extra feestje op het scoutingterrein van Elswout, met een echte pyjamaparty.
Inspirerend
“Kinderen mogen worden uitgedaagd om actief aan hun keuzes te werken” aldus Thijs de Laat, bewoner van het Rozenprieel. Dit doet hij door met kinderen een bezoek te brengen aan ondernemers, bedrijven en mensen met een passie. Naast de combinatie van wat ze op school leren en de opvoeding van hun ouders, leveren ervaringen een bijdrage aan hun ontwikkeling en hoe zij naar de wereld (gaan) kijken. Opvallend tot nu toe is dat de kinderen in al hun onbevangenheid de deelnemende ondernemers energie geven. Ze stellen directe vragen, zijn nieuwsgierig en over het algemeen heel eerlijk. Je kunt de kinderen uitdagen en ze vragen stellen hoe zij naar oplossingen kijken. Een uitkomst kan heel verrassend of juist heel logisch zijn. Al met al werkt die energie twee kanten op. Die energie werd nu in een festival omgezet. De kinderen gingen zelf, onder begeleiding van STAD, het festival organiseren zoals zij dit het liefst zien. Zo werd het een puur en verfrissend festival, want welk festival wordt nou georganiseerd door kinderen zelf?!
Resultaat: een festival voor kinderen
Fase: afgerond